Linda(28 jaar) mama van Julia (16 maanden) woont samen met haar vriend in het hartje van Den Bosch. In het dagelijks leven is Linda naast een hippe mama ook nog eens juffrouw van een klas vol kleutertjes. Linda maakt de meest hilarische dingen mee in haar kleuterklas. Dit deelt ze graag met jullie!
Dat voorlezen goed is voor de taalontwikkeling voor je kind weten we natuurlijk al lang?!?!
Als leerkracht van een klas vol kleuters weet ik waarom het essentieel is om elke dag voor te lezen. Voorlezen krijgt in mijn groep dan ook veel aandacht. Het helpt kinderen in hun taalontwikkeling: het vergroot de woordenschat en het stimuleert verhaalbegrip. Interactief voorlezen doe je door tijdens het voorlezen open vragen over het verhaal of bijvoorbeeld de illustraties te stellen. Spontane reacties maken mij vaak aan het lachen, maar zijn tegelijk aanleiding voor een gesprek. De kinderen hebben hierbij een actieve rol; ze beantwoorden vragen, doen voorspellingen en gaan in discussie over het verhaal.
Het leren van de (moeder) taal is een natuurlijk proces, wat begint met praten. Als jonge ouder praat ik veel met Julia en benoem ik alles. Hier horen uiteraard ook veel boeken bij en elke dag lezen wij daarom veel (!!) voor. Julia geniet hier enorm van, ze kijkt aandachtig naar de plaatjes of wijst ze aan. Geluiden, gebaren of bewegingen doet ze na. Veel namen van dieren en voorwerpen uit haar eigen omgeving kent ze al, ook al zegt ze het nog niet allemaal zelf. Julia weet dat alle dingen een naam hebben en wil die namen ook graag horen. Wanneer een boekje “kaar” is heeft ze de volgende alweer in de aanslag….
In de klas prikkel ik de nieuwsgierigheid en het inlevingsvermogen van de kinderen door leuke taalspelletjes te spelen. Een grote woordenschat krijgen kinderen door te doen, doen, doen! Ik herinner mij dat een kleuter eens spontaan alle ‘e’s’ begon in te kleuren van een ouderbrief dat op de grond gevallen was, daarna kregen alle ‘a’s’ een andere kleur. “ Mooi schilderij, hè juf?”, zei hij. Of ze herkennen tijdens het voorlezen ineens hun ‘eigen’ letter, de verwondering die je dan ziet is geweldig.
In de regel denk je bij een prentenboek aan een fysiek boek waar je de pagina’s van kunt omslaan maar het digitale tijdperk waarin we leven zijn er tal van prentenboeken digitaal als E-book of app. Op internet zijn verschillende ‘levende boeken’ te vinden. Een kanttekening hierbij kan zijn dat de beleving en interactie met je kind misschien minder is, maar ze zijn wel degelijk educatief verantwoord. Denk hierbij aan jonge kinderen voor wie het Nederlands niet de moedertaal is. Deze kinderen hebben vaker een taalachterstand als zij voor het eerst naar school gaan. Omdat videofragmenten nu eenmaal meer informatie bevatten dan platte illustraties, bieden ze meer ondersteuning aan de tekst.
Voor het slapen gaan is de onbetwiste nummer één televisie kijken, gevolgd door nog even zelf spelen of een spelletje op de I-pad. Ik kan me voorstellen dat het voorlezen er nog wel eens bij inschiet omdat we ons niet beseffen dat het, naast de taalontwikkeling, ook zorgt voor een moment van rust – ontspanning én bijdraagt aan de emotionele veiligheid van je kind.
Heb ik jullie volledige aandacht? Jullie weten én snappen het nu…
Dan rest er slechts één belangrijke taak…. aan de slag!