Iedereen is een genie. Maar als je een vis beoordeelt naar zijn mogelijkheden om in bomen te klimmen, zal hij zijn hele leven geloven dat ie stom is.
– Albert Einstein –
Ik kwam bovenstaande quote tegen en moest erg denken aan alle kinderen die moeite hebben met het volgen van de vaste structuur en het systeem van school. Ons school- systeem is zo ingedeeld dat ieder kind in principe dezelfde route moet volgen en dus ook dezelfde dingen moeten ontwikkelen. Ondanks dat alle lieve juffen en meesters ontzettend hun best doen om passend onderwijs te bieden is de uitwerking hiervan nog ver onder de maat in mijn optiek.
Doordat het systeem is gebouwd op het idee dat iedereen hetzelfde moet ontwikkelen doen we een hoop kinderen te kort. In het bijzonder denk ik dan bijvoorbeeld aan de kinderen met autisme, ADHD of een andere stoornis. Zij hebben zo ontzettend veel sterke kwaliteiten maar door het systeem van ons onderwijs komen zij vaak niet goed uit de verf. Het tegengestelde zelfs, deze kinderen hebben het vaak heel erg moeilijk op school.
Niks ten nadele van alle mensen die in het onderwijs werken want het ligt niet aan hen. Er zouden structurele veranderingen moeten komen in het onderwijs waardoor alle kinderen op hun eigen intelligentie aangesproken worden. Dit zal er uiteindelijk voor zorgen dat kinderen zich gaan ontwikkelen op hun sterke kanten in plaats van zich gaan ontwikkelen tot onzekere volwassenen voor wie de wereld een moeilijke en onveilige plek is.
Wat nu als je al in de kleuterklas kinderen gaat laten ontdekken waar hun sterke kanten liggen en daar de nadruk op zou leggen? Zouden ze dan niet vol vertrouwen eind groep 8 weten welke school goed bij ze past? En op het einde van de middelbare school een weloverwogen keuze kunnen maken voor hun toekomst?
Hoe we dit moeten bereiken is voor mij nog niet helemaal helder maar 1 ding weet ik zeker, de klassen van 25 + leerlingen met 1 leerkracht zijn geen optie meer. Er zou volgens mij eens met een kritische blik gekeken worden naar wat op dit moment het aanbod is, en of dit nog wel past bij de huidige maatschappij. Ik zou kiezen voor mindfulness vast in het rooster en lessen zelfontplooiing in plaats van alleen maar eindeloze feitjes en kunstjes aanleren die niet allemaal meer even nuttig zijn in onze huidige maatschappij.
Maar goed, wie ben ik? Een kindercoach die in haar praktijk in ieder geval wel probeert kinderen hun kracht te laten vinden. Zodat ze met wat meer zelfvertrouwen kunnen deelnemen aan het systeem wat uiteindelijk heel langzaam maar zeker ook de weg van verandering gaat vinden.
Lees hier de vorige blog van Nicole terug: Help, mijn kind is ongelukkig
Nicole (33) is kindercoach en eigenaresse van Your kids coach. Haar missie is het helpen en ondersteunen van kinderen op hun pad naar volwassenheid.
Meer informatie over verschillende workshops & trainingen van Nicole vind je hier
En volg Nicole hier op Instagram