De wereld ligt letterlijk en figuurlijk aan onze voeten. Waar we ‘vroeger’ een wildvreemde om de weg zouden vragen, grijpen we nu meteen naar onze telefoon. Een cadeautje kopen na sluitingstijd? Hello, online shoppen. En hoor je die nieuwe hit op de radio, maar heb je geen idee wie de artiest is? Shazam geeft je het antwoord. Als we iets nodig hebben weten we dat tegenwoordig in een split second online te vinden. Heel handig – hoe kunnen we ooit nog zonder? Maar gek genoeg hebben we vaak geen idee wat het verhaal is achter onze eerste basisbehoefte: ons eten en drinken.
Dit dachten ze ook bij Chiquita. Samen met Shazam hebben ze de handen ineengeslagen en brengen ze deze maand speciale stickers op de markt. Het doel van deze stickers op de bananen? Jou, mij en onze kinderen letterlijk laten zien wat het verhaal is achter de blauwe stickers. Vooral voor families met kleine kinderen is dit een leuk idee, omdat zij volgens Chiquita de meeste bananen kopen.
Want dat de bananen van Chiquita heel lekker en gezond zijn weten we natuurlijk allemaal. Maar wist je dat Chiquita veel meer is dan dat? Dat ze een duurzaamheidbeleid hebben waarmee ze verschillende projecten ondersteunen? Door de Shazam-code op de blauwe stickers met je mobiel te scannen, kun je verschillende video’s bekijken en kom je alles te weten over wat Chiquita doet op het gebied van milieu, mensen, kwaliteit, onderwijs en plantages.
Scan de code hierboven met je telefoon
Want waar onderwijs hier bij ons in NL heel vanzelfsprekend en goed georganiseerd is, weten we ook dat dit lang niet overal op de wereld het geval is. Één van de projecten die Chiquita ondersteunt zijn de onderwijsprogramma’s voor kinderen van plantagearbeiders. Hierbij bieden zij o.a schoolpakketten en schoolbeurzen aan en verbeteren ze de schoolgebouwen. Ook voor de toekomst heeft het bedrijf mooie doelen gesteld. Zo moeten binnen 10 jaar alle kinderen van de plantagemedewerkers de mogelijkheid krijgen goed basisonderwijs te volgen. En in 2020 verwacht Chiquita al 100 scholen en 20.000 kinderen te helpen door het bouwen en renoveren van scholen en het voorzien van leermaterialen. En dat is niet alles, ook aan medische zorg wordt er gedacht. Zo kunnen de kinderen die in de buurt van de plantage in Costa Rica naar school gaan al oogheelkundige en tandheelkundige zorg (met een gratis poetspakket) krijgen. Kijk, dat zijn nog eens mooie projecten waar we best wat meer over mogen en willen weten.
En het leuke is, vanaf volgende week (20 t/m 26 augustus) staat er in 36 Albert Heijn XL-winkels een VR-booth van Chiquita. Hier kan jij, samen met je kinderen de VR-bril opzetten en op reis gaan naar de oorsprong van de Chiquita banaan.
Nu al meer weten? Bekijk dan zeker even de video hieronder. Of scan de blauwe Shazam stickers in de winkel met je telefoon.
Meer weten over het verhaal achter de blauwe sticker? Scan de Shazam-code op de blauwe stickers met je mobiel, ga op virtuele tour door Chiquita’s bananenteelt en leer meer over wat zij doen op het gebied van onderwijs, milieu, mensen en kwaliteit!