Ik heb thuis een peuter met selectief gehoor, je weet wel Oost-Indisch doof. Ik moet alles 6x vragen, 3x waarschuwen en soms heb ik het idee dat ik volledig buiten zijn aandacht val. Maar na het lezen vaneen artikel geschreven door Karla Mooy kwam ik erachter dat ik zelf een deel van de oorzaak ben!
Coach voor ouders, Karla Mooy ontdekte dat kinderen die in de ogen van hun ouders ongehoorzaam zijn of slecht luisteren, zelf van hun ouders vinden dat zij juist slecht luisteren. Karla heeft 6 tips om beter te leren luisteren, en dat geldt dus ook voor de ouders!
Begin bij jezelf.
Een kind zal beter luisteren en gehoorzamen wanneer hij zich door zijn ouders gehoord en begrepen voelt. De eerste stap in de goede richting is dus om er voor te zorgen dat jij als ouder goed gaat luisteren naar jouw kind. Pas dan zal hij luisteren naar wat jij te zeggen hebt.
Daarom!
of: “Omdat ik het zeg”, zijn voor een kind niet te begrijpen. Hij zal veel eerder geneigd zijn te doen wat jij vraagt wanneer hij begrijpt waarom dit belangrijk is voor jou. Leg daarom uit waarom je iets van hem verwacht en breng het niet als een opdracht. Kinderen vinden het veel prettiger om behulpzaam te zijn dan dat ze een opdracht moeten uitvoeren.
Hallo? Heb ik contact?
Zorg dat je echt contact maakt je kind wanneer je communiceert. Kinderen hebben namelijk geen selectief gehoor, vaak gaan ze zo op in hun eigen spel en fantasie dat ze jou echt niet horen. Zorg dus dat je er zeker van bent dat je de aandacht hebt.
Wees geduldig.
Niet alle kinderen maken even makkelijk contact wanneer ze hun aandacht op iets hebben gevestigd. Soms is het nodig om je kind even aan te raken, zijn handjes te pakken en op oog hoogte te knielen om je boodschap over te kunnen brengen. Dat kost wat meer moeite en tijd, maar scheelt een hoop irritatie en gedoe.
Bereid ze voor.
Jij wil na 2 uur rond de zandbak hangen naar huis maar daar is je kind het totaal niet mee eens, met een enorme discussie (lees: driftbui tot gevolg). Kondig daarom wat eerder aan wat je planning is. Zeg 10 minuten voordat je weg wil, dat je kind nog even mag schommelen of nog 4x van de glijbaan mag, en herhaal iets soortgelijks nogmaals 5 minuten voor vertrek. De meeste kinderen hebben nog geen besef van minuten dus iets in de trant van “Over 5 minuten gaan we weg” is voor je kind onvoldoende concreet. Zo hoeft je kind niet direct te schakelen naar wat jij wil.
Think before you act.
Reageer niet direct boos of geïrriteerd wanneer je het gevoel hebt dat je genegeerd wordt door je kind of wanneer hij toch niet luistert. Ga na of hij je wel echt gehoord en begrepen heeft. De oorzaak van het niet reageren is veel vaker onmacht dan onwil.
Meer weten over Karla Mooy? Bezoek dan haar website!