Iedere ouder herkent de situatie: je kind krijgt een stuk speelgoed, en is daar dolenthousiast over. Voor even, althans. Want in heel veel gevallen lijkt de lol er ook alweer heel snel af te zijn. Niet zelden belandt na een verjaardag of andere feestdag waarbij veel speelgoed cadeau wordt gegeven, een groot deel van ‘de buit’ al heel snel in een hoek. Nooit wordt er meer naar omgekeken. Is dit nu eenmaal kind eigen, of valt dit te voorkomen?
Kwaliteit boven kwantiteit, ook als het om speelgoed gaat
Dat de kwaliteit in heel veel situaties stukken belangrijker is dan de kwaliteit, dat moge bekend worden geacht. Ook bij speelgoed is dit het geval. Veel kinderen hebben veel speelgoed, heel veel. Zo veel dat ze zelf vaak niet eens meer zo goed weten wat ze allemaal in de kast hebben liggen. Het gevolg? Ze raken het overzicht kwijt. Er ligt zo veel, dat het niet meer te overzien is. Vaak kiezen ze er dan maar weer voor om gewoon hetzelfde stuk speelgoed als de dag ervoor te pakken: dat kennen ze, ze weten waar het ligt, en ze weten wat ze ermee kunnen. Veilig, vertrouwd, gemakkelijk.
Wil je dat je kind zijn of haar speelgoed wat meer afwisselt, is het dus van belang dat er simpelweg niet te veel keuze is. Bij een jong kind is dit gemakkelijk te realiseren: heeft het op een feestdag echt te veel speelgoed cadeau gekregen, dan kun je ’s avonds gemakkelijk het een en ander weg leggen en op een ander moment opnieuw geven. Bij grotere kinderen is dit lastig, ze zullen zich altijd nét dat ene speelgoedje dat jij weg hebt gelegd weten te herinneren, maar door zelf niet te veel speelgoed te geven en ook vrienden en familie te vragen hetzelfde te doen, voorkom je dat zij overspoeld raken.
Gebruik de fantasie
Er is veel speelgoed waar kinderen zonder bij na te denken mee kunnen spelen. Het is volkomen duidelijk wat het specifieke stuk speelgoed kan en doet. Heb je er een paar keer mee gespeeld, dan weet je het wel, dan heb je het wel gezien.
Door te kiezen voor speelgoed waar kinderen zelf hun functie aan kunnen geven, is de kans veel groter dat ze er lang mee blijven spelen. Bij houten speelgoed is dit vaak het geval. De manier waarop ermee gespeeld ‘moet’ of kan worden ligt meer vrij, zodat kinderen met hetzelfde stuk speelgoed iedere dag weer iets nieuws kunnen verzinnen. Geef hen een set houten dieren, en ze verzinnen er van alles mee. De ene dag is de leeuw bang, de andere dag juist stoer. De ene dag is er een circus, de volgende dag bevinden de dieren zich in Afrika. Als een kind met speelgoed meerdere kanten op kan, is de neiging om het aan de kant te leggen en het te negeren ook een stuk kleiner. Het raakt tenslotte nooit echt uitgespeeld!