Remkje (42) is moeder van twee zonen van 13 en 11 jaar en getrouwd met Ferdinand. Ze heeft gewerkt als kindertherapeut en is nu leerkracht. Remkje geeft elke week op Mama Glossy haar ongezouten mening over actuele zaken en ander moedergoed.
RTL Nieuws heeft via de Wet openbaarheid van bestuur voor elkaar gekregen dat ze de Cito scores van alle scholen in Nederland openbaar mogen maken. Naast het feit dat RTL enorm gebulderd heeft met een school als beste school te benoemen die niet eens Cito toetsen afnam, is er veel kritiek tegen het openbaar maken van deze gegevens. Het gevaar bestaat dat ouders scholen gaan vergelijken puur en alleen op de uitkomsten van de Cito’s.
Scholen nemen over het algemeen twee keer per jaar (rond januari en mei, afhankelijk van hoe de vakanties gepland zijn) Cito toetsen af in groep 1 t/m 8. Het gaat om toetsen op het gebied van rekenen, begrijpend lezen, spelling, leesniveau en woordenschat. Dat kan per school iets wisselen. De toetsen worden gebruikt om te bekijken hoe het niveau van de kinderen is op dat bepaalde gebied en op basis van die gegevens worden groepsplannen en handelingsplannen voor individuele kinderen gemaakt. Het is natuurlijk een momentopname en juist de ‘prestaties’ van een kind ín de klas, zijn voor een leerkracht zeer bepalend om te bekijken of een kind goed gaat. In elk geval, zo heb ik er als leerkracht altijd naar gekeken. Tot zover niks aan de hand.
Het gevaar bestaat nu dat er zoveel aandacht is voor de Cito gegevens dat scholen hier dus ook steeds meer nadruk op gaan leggen. Dat er scholen ontstaan waar kinderen gedrilld worden om maar een goede cito score te halen, waar jonge (!) kinderen in de stress geholpen worden vanwege die cito, waar ze een levenslange angst voor toetsen oplopen of als het tegenzit een flink faalangst ontwikkelen. Scholen waar leerkrachten gestressed raken omdat alles in het teken staat van de Cito en omdat ze geen tijd meer hebben voor creatieve vakken als tekenen, muziek, schilderen, handwerken, toneel e.d.
En dan te bedenken dat de Cito’s maar een deel van alles wat je op een school zou moeten leren toetsen. Dingen die niet getoetst worden, zijn bijvoorbeeld kennis van de natuur, aardrijkskunde, geschiedenis, techniek, sociale vaardigheden e.d. Niet echt onbelangrijk toch?
Rekenen en taal is maar een deeltje van wat een kind op school behoort te leren. Het is prima dat dit getoetst wordt, dat dit gewaarborgd wordt en dat scholen hier aandacht aan besteden. Maar het is zeer zeker fout als dat het enige is en als alleen daar de nadruk op komt te liggen.
Bovendien is het appels met peren vergelijken. Op een school die inclusief onderwijs voorstaat, dus een school die ruimte biedt aan kinderen die extra zorg nodig hebben, zogenaamde ‘rugzakkinderen’, zullen de scores lager uitvallen. Is het dan een slechtere school? Juist niet!
Bovendien haalt de ene school de scores van deze kinderen uit de totaalscores en de andere school weer niet. Daar wordt niet gelijk mee omgegaan, weet ik uit ervaring. Kortom, je krijgt een heel vertekend beeld.
Volgens mij moeten ouders een school beoordelen op het totaalpakket. Een school waar aandacht is voor het gehele kind. Dus niet alleen de cognitieve kant maar juist de sociaal emotionele kant en de creatieve kant. Zoals de Vrije Scholen als doel hebben dat een kind ‘mag worden wie hij of zij is’. Dat wil je toch voor je kind?
En als je dát kunt ontwikkelen op de lagere school… dan kan je de hele wereld aan!