Remkje (42) is moeder van twee zonen van 12 en 10 jaar en getrouwd met Ferdinand. Ze heeft gewerkt als kindertherapeut en is nu leerkracht. Remkje geeft elke week op Mama Glossy haar ongezouten mening over actuele zaken en ander moedergoed.
Er is een discussie losgebarsten over jonge kinderen en het gebruik van de iPad. Zoals zo vaak worden er weer een hoop dingen door elkaar gehaald en te snel conclusies getrokken.
Zo noemt de Duitse hersenonderzoeker Manfred Spitzer het kindermishandeling om kinderen van 4 jaar op een iPad te laten werken. Hij doelt hiermee op de ‘ iPadscholen’ of Steve Jobsscholen die vanaf augustus in Nederland van start gaan. Op deze scholen krijgen alle leerlingen vanaf 4 jaar een iPad. De kinderen mogen grotendeels zelf bepalen wat ze willen leren en wanneer. Het virtuele leren staat centraal, docenten hebben een coachende rol.
Spitzer voorspelt in zijn boek ‘ Digitale Dementie’ dat onze kinderen – verslaafd aan internet en sociale media – zullen worden geconfronteerd met vroegtijdige dementie. Het continue gebruik van digitale media zou zichtbaar schade toebrengen aan de hersenen, het geheugen zou ongetraind blijven en de hersens letterlijk verschrompelen. Zijn onderzoek is echter gebaseerd op het gebruik van spelcomputers, toch wel degelijk iets heel anders dan het educatief gebruik van iPads, lijkt mij zo. Zijn conclusie is dus voorbarig en niet zuiver.
De iPadschool is van heel andere orde, het schijnt een beetje op het studiehuis van een aantal jaren geleden te lijken waar men heel erg van teruggekomen is. Reden: kinderen worden teveel aan hun lot overgelaten en leerkrachten kunnen hun kennis niet meer overdragen. Het gebruik van een iPad op school, lijkt me niet zo raar, maar alleen maar dat en geen kennisoverdracht van leerkracht naar leerling lijkt me geen gezonde ontwikkeling. Maar dat is toch niet de schuld van de iPad zelf? Dat is HOE je die iPad gebruikt.
Rian Visser, kinderboekenschrijfster en voorloper op het gebied van digitale kinderboeken, pleit voor het lezen van digitale (kinder)boeken en ziet in de tablet en iPad juist een kans voor leesbevordering. Kinderen die anders niet graag lezen, doen het nu wel en worden zo ook naar papieren boeken getrokken. Ze heeft zelf verschillende digitale prentenboeken gemaakt en educatie Apps.
Visser schrijft er veel over, is in verschillende landelijke kranten verschenen en wordt als deskundige voor lezingen in het land gevraagd. In de Appstore zijn verschillende goede digitale prentenboeken die ouders samen met hun kinderen kunnen lezen.
Zoals met alles, gaat het hier ook om balans. Natuurlijk moet de iPad niet in de plaats komen van lezen uit een papieren boek, het zelf voorlezen, het buitenspelen of wat dan ook.
Het is aanvulling op dit alles en als ouder ben je hier natuurlijk bij dat je kind niet de hele dag achter de iPad zit maar ook andere dingen doet.
Meer lezen over digitaal lezen en educatieve Apps? Klik hier